خانه / روانشناسی و علوم تربیتی / اختلال نقص در توجه (آموزش حروف) دسته روانشناسی و علوم تربیتی

اختلال نقص در توجه (آموزش حروف) دسته روانشناسی و علوم تربیتی

اختلال نقص در توجه یكی از مواردی است كه در اغلب ناتوانیهای یادگیری همراه و بدون پرفعالیتی دیده می شود كودكی كه مبتلا به این اختلال می باشد اصولاً علائمی از بی ثباتی در توانایی های شناختی مربوط به تكالیف تحصیلی و عملكردی متغیر را از خود نشان می دهد

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 10
حجم فایل 12 کیلو بایت

اختلال نقص در توجه (آموزش حروف)

 

مقدمه
اختلال نقص در توجه یكی از مواردی است كه در اغلب ناتوانیهای یادگیری همراه و بدون پرفعالیتی دیده می شود كودكی كه مبتلا به این اختلال می باشد اصولاً علائمی از بی ثباتی در توانایی های شناختی مربوط به تكالیف تحصیلی و عملكردی متغیر را از خود نشان می دهد كه اغلب موجب پریشانی معلم، والدین و حتی خود كودك می شود از نظر سبب شناسی و درمان بسیار اهمیت دارد كه بدانیم اختلالات توجه در برخی موارد با فعالیت حركتی زیاد بدن همراه می باشند.
به منظور تشخیص اختلال نقص در توجه می بایستی كودك ملاكهای بی توجهی (نظیر شكست در به انجام رسانیدن كارهایی كه شروع كرده، شكست در گوش كردن، حواسپرتی، مشكل در تمركز یا دقت در انجام یك بازی) و تكانش (از قبیل انجام اعمال قبل از تفكر، از كار به كاری دیگر پرداختن، مشكل در سازماندهی، نیاز به كنترل كننده، فریادهای ناگهانی در كلاس، مشكل در منظر ماندن) را داشته باشد.
برای تشخیص ADD همراه با پرفعالیتی، می بایست كودك علاوه بر حواسپرتی و علائم كنترل ضعیف تكانه ها، فعالیت زیاد را نیز داشته باشد. فعالیت حركتی زاید ممكن است به صورت مشكل در یك جا نشستن یا مشكل در یك جا ماندن، راه رفتن و دویدن زیاد و راه رفتن در خواب مشاهده شود.
ناتوانیهای توجهی
یكی از فراوان ترین مشكلات در میان كودكان كه موجب كاهش كارایی آنان در مدرسه می گردد در فقدان توجه است مشاهدات نشان می دهد كه هنگامی كودك در تمركز بر روی تكلیف طرح شده، با شكست مواجه می شود و نمی تواند سر و نگاهش را به سمت معلمی كه در حال آموزش به اوست جهت دهد و یا در دنبال كردن دستورالعمل ها شكست می خورد از طرف دیگر ادامه كار بر روی یك تكلیف معین، تعیین جهت نگاه و سر، حالت چهره، مراقب و گوش به زنگ و اجرای دستورالعمل ها و موفقیت در عملكرد نشان دهنده رفتار توجه كودك است.
به هر حال وقتی كودك مبتلا به نقصان شدید توجه است این مشكل می تواند اثرات مخربی بر یادگیری او داشته باشد.
طبقه بندی كاستیهای توجهی
1- بیش فعالی كه به وسیله فعالیت حركتی بیش از حد مشخص شده است.
2- حواسپرتی بر حسب تمركز بر روی محرك غیرمربوط یا نامناسب و داشتن مشكلاتی در تداوم توجه به مطالب مربوط، مشخص شده است.
3- بازداری زدائی یا تمایل به دادن پاسخ به آشفتگی درونی و بیرونی.
4- درجا ماندگی یا تكرار رفتارهایی كه وقتی طولانی تر از حد معمول می شوند، رفتارهای نامناسب تلقی می شوند.

مطلب مفید دیگر:  دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش‌آموزان پایه اول را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم دسته روانشناسی و علوم تربیتی

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مطالب تصادفی


همچنین ببینید

مقیاس افسردگی دانشجویان USDI دسته روانشناسی و علوم تربیتی

مقیاس افسردگی دانشجویان USDI دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی فرمت فایل: docx تعداد صفحات: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *