خانه / روانشناسی و علوم تربیتی / مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی دسته روانشناسی و علوم تربیتی

مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی دسته روانشناسی و علوم تربیتی

مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در 21 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 21

حجم فایل: 18 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل:

مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در 21 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

الف- بخش اول :

1- صفحه عنوان و فهرست

2- پیشگفتار

ب – بخش دوم :

فصل اول: مبادی تحقیق

– مقدمه

1- عنوان تحقیق

2- تعریف و تحدید موضوع تحقیق

3- تعریف مسئله مورد پژوهش

4- هدف تحقیق

5- ضرورت و اهمیت تحقیق

6- فرضیه ها

7- محدودیتها و مشكلات تحقیق

8- تعریف اصطلاحات و واژه ها

فصل دوم: زمینه و پیشینه تحقیقات انجام شده

فصل سوم:

1- بیان روش تحقیق

2- تعیین جامعه آماری و روش نمونه گیری

3- توصیف ابزارها و وسایل جمع آوری داده ها

4- روش آماری

5- بررسی فرضیه های الف و ب

فصل چهارم : خلاصه و نتیجه گیری

1- یافته های اصلی و نتیجه گیریها

2- پیشنهادات

الف – پیشنهادات عملی

ب – پیشنهاد به محققان بعدی

بخش سوم :

1- فهرست منابع

2- خلاصه تحقیق

مقدمه

در عصر حاضر هر روز ما شاهد تغییر و تحولاتی در سطح جهان هستیم كه این تغییرات بر روی افراد آن جامعه اثر می گذارد.

افراد می خواهند به نوعی، از تغییر و تحول جهان خود آگاه شوند كه در این راستا رسانه‌های گروهی می توانند به ما كمك بنمایند و از طریق این رسانه ها بسیاری از اطلاعات را بدست آوریم یكی از این دسته رسانه ها تلویزیون میباشد كه هر روز بیشتر و بیشتر جای خود را در میان باز كرده است. كمتر خانه ای را شاهد هستیم كه در آن تلویزیون نباشد و افراد خانواده از برنامه های آن استفاده نكنند.

در میان بییندگان و تماشاكنندگان تلویزیون فرزندان خانواده بیننده پر و پا قرص تلویزیون هستند تلویزیون می تواند اثرات بسیاری را بر روی دانش آموزان بگذارد كه در بین دختران و پسران و همچنین سنین مختلف متفاوت است. اما چگونگی استفاده از این رسانه و كیفیت برنامه های تلویزیون می تواند موضوع مهمی باشد مسئولین سینما نیز در نظر دارند با بالا بردن كیفیت برنامه های خود اطلاعات مفید و مناسبی در گروههای سنی مختلف بر جای بگذارند، اما گاه با زیاده روی در تماشای این وسیله و استفاده نامطلوب، آثار منفی را بر جای می‌گذارد این آثار میتواند دانش آموزان را از انجام تكلیف و یا به موقع خوابیدن باز دارد و بچه ها نتوانند در دروس خود موفقیت حاصل كنند.

در این تحقیق كه كنكاشی است پیرامون «تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی سعی شده است واقعیات موجود، بدون تعصب و اظهارنظر شخصی مورد مداقه قرار گیرد.

باید اذعان نمود كه كار مذكور خالی از اشكال نخواهد بود ولی حداقل توجهی است به این موضوع كه میتوان مسائل را با برخورد علمی و پژوهشی مورد بررسی قرار داد.

1- عنوان تحقیق

« تأثیر تماشای تلویزیون بر كیفیت تحصیلی دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدائی پسرانه و دخترانه ناحیه 2 یزد.»

2- تعریف و تحدید موضوع تحقیق

نظر به اینكه تلویزیون یك رسانه گروهی است كه اكثر مردم كشور ما و بخصوص كودكان از آن استفاده می كنند لذا بر آن شدیم تا تأثیراتی كه این رسانه مهم در كیفیت تحصیلی دانش آموزان دارد، در كلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 2 یزد (دخترانه و پسرانه) بررسی كنیم.

3- تعریف مسئله مورد پژوهش

تلویزیون به عنوان یكی از وسایلی است كه تا به حال توانسته تعداد زیادی از افراد را به خود جلب نماید و اثرات مثبتی بر جای بگذارد اما به نظر می رسد در كنار آن مشكلاتی را هم ایجاد نموده است از قبیل (انجام دادن تكالیف در حین تماشای تلویزیون – تماشای مداوم تلویزیون – كم تحركی – دیر خوابیدن) پس برآنیم تا این مسئله بررسی شود.

1- برنامه زمانی دانش آموزان را به گونه ای تنظیم نمود كه حتی المقدور ساعات اختصاص یافته مثل برنامة كودكان را تماشا كنند و بقیة ساعات را به كارهای دیگر خود بپردازند.

2- این تحقیق میتواند موجب كنجكاوی و روحیة جستجوگری و اجتماعی دانش آموزان را تقویت كند.

3- از طریق این تحقیق می توان به آنها فهماند كه بسیاری از اطلاعات را میتوان از طریق تلویزیون كسب كرد.

5- هدف تحقیق

1- عادت دادن و ملزم كردن دانش آموزان به دیدن برنامه های مخصوص خود

2- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در بالا بردن سطح آموزش دانش آموزان

3- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در پایین آوردن سطح آموزش دانش آموزان

4- پرورش روحیة كنجكاوی و اجتماعی در دانش آموزان.

5- بررسی مسائل و مشكلات دانش آموزان كه در اثر تماشای مداوم تلویزیون ایجاد شده است از قبیل (كم تحركی – دیر خوابیدن – بی دقتی در تكالیف)

6- فرضیه ها

الف – تماشای تلویزیون باعث افزایش معلومات دانش آموزان میشود.

ب – تماشای تلویزیون باعث حس كنجكاوی می‌شود.

ج – تماشای تلویزیون باعث پیشرفت در زبان آموزی و گنجینة لغات دانش آموزان می‌شود.

د- در صورتیكه دانش آموزان مدت زمان خاصی را به تماشای تلویزیون بگذرانند میتواند اثر مثبت داشته باشد.

هـ – اگر دانش آموزان برنامة خاصی را انتخاب كنند میتواند مثمرثمر باشد.

مطلب مفید دیگر:  ادبیات نظری و پیشینه تحقیق هوش اخلاقی دسته روانشناسی و علوم تربیتی

و- تنوع و جذابیت برنامه های تلویزیون باعث می گردد تا دانش آموزان درس را در درجة دوم اهمیت قرار دهند.

ز – تماشای مداوم تلویزیون باعث كم توجهی و كم دقتی در تكالیف دانش آموزان می‌شود.

ح – تماشای مداوم تلویزیون باعث خستگی و كم تحركی و در نتیجه تأثیرات منفی در یادگیری می‌شود.

ط – با تماشای مداوم تلویزیون بهترین موقعیتهای یادگیری از دست می‌رود.

7- محدودیتها و مشكلات تحقیق

الف – نداشتن اطلاعات كافی از مسائل آماری

ب- مشكلات مالی

ج – در بعضی از مدارس مدیران آن همكاری لازم را نداشته‌اند.

د- بعلت برخورد با انتخاب ثلث دوم مدیران و معلمین رضایت چندانی به اینكه دانش آموز وقت صرف پركردن به سؤالات پاسخنامه كنند نداشتند و دانش آموزان در تكمیل پرسشنامه صداقت .

2- تماشای مداوم تلویزیون تا حدی وقت خواب و ساعت به رختخواب رفتن آنها را تغییر داده و می تواند موجب خستگی های بعدی در كلاس و در نتیجه یادگیری دانش آموزان شود.

3- دانش آموزان كه به دلایل مختلف شوق و رغبت كافی برای پیگیری درس در منزل ندارند و نمی خواهند یا نمی توانند تكالیف خود را با علاقه انجام دهند به دنبال فرصت‌ها و بهانه های مناسبی هستند تا خود را مشغول دارند آنها از هر وسیله ای كه بتوانند برای سرگرمی و گریز از انجام تكالیف استفاده می كنند وقتی تلویزیون در اختیار آنها نیست، به بازی های مختلف می پردازند. البته تلویزیون به دلیل كشش و جذابیت بیشتر، سرگرمی آنها را فراهم می نماید و در نتیجه وقتی كودك یا نوجوان آماده درس خواندن نیست و شور و شوق این كار را ندارد زودتر به دام تلویزیون می افتد.

4- دانش آموزان چه دختر و چه پسر دوست ندارند فقط برنامه مخصوص به خود را تماشا كنند و همینطور كه بیان شده بود فقط دیدن برنامه خودشان اطلاعات كافی را به آنها نمی دهد و یا سؤال برانگیز نیست و می خواهند تمام برنامه های تلویزیونی به صورت كامل یا نیمه كامل تماشا كنند كه این در صورتی می تواند مؤثر و مفید باشد كه دانش آموزان ساعت به خصوصی را به تماشای تلویزیون بپردازند و برنامه زمانی خاص را برای خود بعد از مدرسه داشته باشند.

5- دانش آموزان در سنین چهارم و پنجم دبستان (دختر- پسر) تشنه فراگیری مطالب جدید هستند همچنین گنجینه لغات آنها در این سنین به سرعت گسترده می شود آنها نه تنها از تلویزیون بلكه از والدین- معلمین و حتی با خواندن كتاب های مختلف اطلاعات را به دست می آورند اگرچه تلویزیون می تواند در كسب اطلاعات كمك مهمی به آنها كرده اما آنها دوست دارند اطلاعاتی را كه به دست می آورند و یا سؤالی كه به ذهنشان می رسد بلافاصله به جواب آن برسند پس معلمین- والدین و اشخاصی كه دانش آموز سریع تر می تواند به آن دسترسی داشته باشد منبع بهتری می باشد.

6- وقتی پدر و مادر تلوزیون را به صورت مشكلی در محیط خانواده احساس می كنند لازم است مسؤلیت اصلی و اساسی را تنها خود بر عهده بگیرند و از چارچوب های بی‌ثمر پرهیز كنند، پدران و مادران مسؤل محیط روانی و فیزیكی زیست و گذران فرزندان خود هستند و با اینكه تلوزیون تنها بخش كوچكی از این محیط را به خود اختصاص داده، اما باید تحت كنترل و نظارت آنها باشد آنها نمی توانند نسبت به وجود تلوزیون در خانه بی اعتنا باشند پس اولاً: باید بچه ها را مقید به دیدن آنچه به خود آنها تعلق دارد ساخت و ثانیاً: اگر می توانند برنامه های دیگر را نیز مشاهده كنند این كار باید با آگاهی و دقت كامل صورت گیرد و نوع و زمان برنامه معلوم باشد بنابراین پدران و مادرانی كه وجود تلوزیون را در محیط خانواده ها تابع مقررات و مطابق با مسائل زندگی خود می دانند به فرزندان خود قبولانده اند كه از این وسیله تفریحی باید منطقی، عاقلانه و با توجه به برنامه كلی خانواده استفاده كرد و بهره مند شد (در صورت استفاده بجا می‌توان طوری از آن استفاده كرد كه نه لطمه ای به درس آنها بزند و برعكس بتوانند حداكثر بهره از آن را ببرند و به عنوان یك راهنما و راهگشا در حل مسائل و سؤالات خود بدانند كه این ممكن نمی شود مگر با نظارت والدین).

پیشنهادات

الف- پیشنهادات عملی:

1- پدران و مادران در مورد جلوگیری از اثرات نامناسب برنامه های تلوزیونی باید سعی كنند از طرق مختلف احساس محبت و اطمینان خاطر را در فرزندان خود به وجود بیاورند و در ضمن به ایشان كمك كنند تا با همسالان خود روابط صمیمانه برقرار سازند.

2- اطفال بیشتر به منظور سرگرم شدن و از سنین ده، یازده سالگی به بعد، به خاطر اینكه كنجكاوی های خود را در مورد دنیای غریب و ناآشنای بزرگسالان ارضا كنند، تماشای برنامه هایی را كه در اصل برای آنها نشده دنبال می كنند، پس باید به كنجكاوی های آنها توجه و در جهت صحیح ارضا شود.

3- برای اینكه بتوان از برنامه های تلوزیونی برای فعالیت های ابتكاری و فكری استفاده كرد لازم است به عنوان جزئی از یك تشكیلات صحیح و منظم مورد بهره برداری قرار گیرند.

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مطالب تصادفی


همچنین ببینید

پاورپوینت سیستم انتقال قدرت پیوسته CVT دسته مکانیک

پاورپوینت سیستم انتقال قدرت پیوستهCVT در 25 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx دسته بندی: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *