پکیج (پروتکل) طرحواره درمانی دسته علوم انسانی

پکیج (پروتکل) طرحواره درمانی

دسته بندی: علوم انسانی

فرمت فایل: pdf

تعداد صفحات: 100

حجم فایل: 1.908 مگا بایت

قسمتی از محتوای فایل:

پکیج (پروتکل) طرحواره درمانی

نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

ساختار جلسات درمانی

جلسه اول:

در جلسه اول پس از آشنایی و ایجاد رابطه حسنه، اهمیت و هدف طرحواره درمانی بیان و مشکلات مراجعان در قالب رویکرد طرحواره درمانی صورت بندی می شود.

جلسه دوم:

در جلسه دوم شواهد عینی تأیید کننده یا رد کننده طرحواره ها بر اساس شواهد زندگی فعلی و گذشته مورد بررسی قرار می گیرد و پیرامون جنبه طرحواره موجود با طرحواره سالم بحث و گفتگو می شود.

جلسه سوم:

در جلسه سوم تکنیک های شناختی مثل آزمون اعتبار طرحواره، تعریف جدید از شواهد تأیید کننده طرحواره موجود و ارزیابی مزایا و معایب سبک های مقابله ای آموزش داده می شود.

……….

…………………

…………………………….

توجه : در توضیح جلسات فقط ساختار جلسات به شکلی که در بالا مشاهده کردید آورده شده است .

مبانی نظری و اصول طرحواره درمانی:

طرحواره درمانی: مدل مفهومی

  • طرحواره درمانی یک مدل نظری و درمانی تلفیقی و وحدت بخش است.
  • این روش به منظور درمان اختلالات روانی مزمن که به درمان متعارف مقاوم هستند طراحی شده است.
  • هدف این مدل، درمان مشکلاتی است که ریشه ی عمیق در دوران رشد کودکی و نوجوانی دارند.
  • طرحواره درمانی، تلفیقی از اصول و مبانی مکاتب شناختی رفتاری، دلبستگی، گشتالت، روابط
  • موضوعی، ساختارگرایی و روانکاوی است.
  • طرحواره درمانی ترکیبی از روش ها و فنون شناختی، رفتاری، بین فردی و تجربه گرایانه است.

موارد مناسب برای طرحواره درمانی

  • اختلالات شخصیتی شدید
  • مشکلات یا اختلالاتی که به مدت طولانی و به صورت مزمن وجود داشته اند
  • اختلالات محور یک که به درمان متعارف پاسخ نمی دهند
  • عود مكرر اختلال محور یك
  • وجود مشكل مبهم و در عی نحال گسترده
  • مشكلات ارتباطی طولانی مدت
  • اجتناب مفرط
  • الگوهای تفكر و رفتار دگم
  • به شكلی غیر متعارف طلبكارانه، مستحقانه و محتاجانه برخورد كردن

مقایسه با مدل بك

  • تأكید بیشتر بر رابط هی درمانی
  • تأكید بیشتر بر عاطفه (مثلاً تجسم ذهنی، ایفای نقش)
  • بحث بیشتر در مورد ریش ههای كودكی و فراین دهای رشدی
  • تأكید بیشتر بر سب كهای مقابل های
  • تأكید بیشتر بر ت مهای بنیادین

تعریف طرحواره ی ناسازگار اولیه

  • یك تم یا الگوی گسترده ی عمیق و فراگیر است.
  • در بردارنده ی خاطرات، احساسات جسمانی، هیجانات و شناخ تها است.
  • در مورد خود فرد و رابط هاش با دیگران است.
  • در طول دوران كودكی و نوجوانی به وجود آمده و در طول زندگی همچنان فعال بوده و رشد م یكند.
  • تا حدود قابل توجهی ناكارٓامد و بدكنش است.
  • رفتار از طرحواره نشات می گیرد ولی بخشی از طرحواره محسوب نمی شود.

ویژگی های طرحواره های ناسازگار اولیه

  • طرحواره ها یك تم هستند، نه صرفاً یك باور .
  • طرحواره های ناسازگار اولیه از نظر شدت، فراگیری و گستردگی، و فراوانی بر روی پیوستار جای م یگیرند. یعنی این طرحواره ها از نظر شدت و میزان فعالیت در ذهن با هم تفاوت دارند. هر قدر طرحواره شدیدتر باشد، موقعیت های بیشتری ان را فعال کرده و هیجان منفی ناشی از ان شدت و طول مدت بیشتری خواهد داشت.
  • معمولا طرحواره ها در اثر تجارب ناگوار مکرر دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرند. در واقع می توان گفت که طرحواره ها حاصل تعامل مزاج و تجارب ناخوشایند هرروزه ی كودك با والدین، خواهر و برادرها و همسالان هستند.
  • بسیاری طرحوار هها در مراحل پی شكلامی رشد (در كهن مغز و آمیگدالا) شكل م یگیرند.
  • هر حادثه روزمره یا تغییر حال ت خلقی كه مرتبط با طرحواره باشد، می تواند طرحواره را برانگیخته و بیدار کند.
  • طرحواره ها م یتوانند به صورت قابل ملاحظه ارضای نیازهای اساسی به خودمختاری، ارتباط، ابراز خویشتن و غیره را مختل سازند.
  • طرحواره ها برای بقای خودشان می جنگند. بیماران در زندگی روزمره خود و تعاملاتشان با دیگران طوری عمل می کنند که طرحواره های انها تایید شود.
  • طرحواره ها معمولاً خود تداوم بخش هستند. تغییر دادن انها با استفاده از فنون كوتاه مدت میسر نیست.

جعبه دانلود

برای خرید و دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مطالب تصادفي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *